کد خبر: ۸۴۹۷
۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

دوره قرآن ۲۵ ساله محله دانش‌آموز، ۱۵۰ پای ثابت دارد

یکی از دوره قرآن‌های قدیمی بانوان منطقه ۱۱ که از ۲۵ سال پیش برپا است، در مسجد «عمار یاسر» و محله دانش آموز است و ۱۵۰ عضو دائمی دارد.

خیرخواه| یکی از دوره قرآن‌های قدیمی بانوان منطقه ۱۱ که از بیست و پنج سال پیش صوت کلام خدا از آن برخواست، در محله فرهنگ فعالیت می‌کند. دوره قرآنی که هم‌اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ عضو دائمی و فعال دارد که پای ثابت همه جلسات هستند و چراغ این محفل را روشن نگاه داشته‌اند. وعده گاه آنان نیز مسجد «عمار یاسر» در خیابان دانش‌آموز ۱۷ است. به بهانه ماه قرآن، سری به این دوره می‌زنیم تا کمی با حال و هوای آن آشنا شویم.

به مسجد که می‌رسم از همان پایین صدا‌هایی از جلسه قرآن به گوش می‌رسد، دنبال صدا را می‌گیرم تا به طبقه اول می‌رسم، صدا هم واضح‌تر می‌شود، خانمی در حال سخنرانی است و عده زیادی هم دور تا دور نشسته‌اند، برخی شش دانگ حواس‌شان به سخنرانی است و برخی دیگر نیز در حال خواندن قرآن هستند.  میانگین سنی حاضران میان‌سال به بالاست و چهره جوان در بین‌شان به چشم نمی‌خورد؛ تعدادی خوش برخورد و بعضی سر به تو دارند.  

 

۱۰ سال حضور 

همزمان با ورودم خانم مسنی قصد رفتن می‌کند؛ جلویش را می‌گیرم و از دوره قرآن می‌پرسم و اینکه چند وقت است به اینجا می‌آید. او که خودش را عمرانی معرفی می‌کند، می‌گوید: خانه‌ام نزدیک است و از همان ۱۰ سال پیش که مسجد پا گرفت، می‌آیم.

عمرانی که ۷۰ سالش را تمام کرده است، با اشاره به اینکه در برنامه‌های ماه رمضان به طور مرتب حاضر می‌شود، تصریح می‌کند: در جمع قرآن نمی‌خوانم و فقط خط می‌برم، اما از ماه رمضان سال گذشته تا الان خودم تنهایی در خانه یک بار قرآن را ختم کرده‌ام. او که از این جلسه قرآن رضایت دارد، می‌گوید: شکیات نماز و احکام را یاد می‌گیریم و دعای مختلف را می‌خوانیم.   

 

دریافت تاثیرات روحی مثبت

این بار با خانمی که تمایلی به آوردن نامش ندارد، صحبت می‌کنم. او هم که شش سالی می‌شود به طور مرتب در دوره قرآن فاطمیه شرکت می‌کند می‌گوید: امسال هم هر روز در جلسه دوره قرآن شرکت داشته‌ام و از سخنرانی و قرائت قرآن و دعا‌ها بهره برده‌ام.

این بانوی مسجدی با اظهار اینکه برنامه‌های دوره قرآن خیلی مفید و مرتب است، تصریح می‌کند: همنشین شدن با قرآن و شرکت در برنامه‌های این‌گونه جلسات تاثیرات روحی مثبتی برای‌مان دارد به خصوص اینکه نکات خوبی نیز در جلسات سخنرانی و احکام نیز می‌آموزیم.   

 

فرصتی برای آموختن دین

صبوری بانوی ۷۰ ساله دیگری است که در گوشه‌ای به ستونی تکیه داده و در حال خواندن قرآن است؛ می‌گوید: سه سال است که به طور مرتب در جلسات دوره قرآن اینجا شرکت می‌کنم و خیلی هم راضی هستم، اما خب مثل حالایی‌ها بلد نیستم قرآن بخوانم و قدیمی می‌خوانم.

با لبخند گرمی که به لب دارد، ادامه می‌دهد: آمدن به این جلسات خیلی خوب است و آدم یک چیز‌هایی از دینش را می‌فهمد و یاد می‌گیرد و حتی اگر کسی بلد نباشد قرآن بخواند، در این جلسات به او یاد ‌می‌دهند.   

 

۱۰ سال همنشینی در مسجد عمار یاسر

با «معصومه حیدری»، نماینده بانوان شورای اجتماعی محله فرهنگ هم کلام می‌شوم. او درباره این دوره قرآن می‌گوید: این دوره قرآن با نام فاطمیه که از ۱۵ سال پیش فعالیت خود را شروع کرده بود، پس از اتمام ساخت مسجد عمار یاسر به آنجا منتقل شد.

او سابقه تشکیل جلسات دوره قرآن فاطمیه در مسجد عمار یاسر را ۱۰ سال عنوان می‌کند و می‌افزاید: بنیانگذار این دوره قرآن خانم زهرا رفیعی است که مدیریت برگزاری جلسات قرآن و تفسیر را نیز بر عهده دارد.

 

قرآن دوره ۲۵ سال محله دانش آموز، ۱۵۰ پای ثابت دارد

 

۹ تا ۱۲، برگزاری جلسات هر روزه ویژه رمضان

آن‌گونه که او توضیح می‌دهد، جلسات دوره قرآن فاطمیه در ایام ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر برگزار می‌شود.

نماینده بانوان شورای اجتماعی محله فرهنگ در توضیح بیشتر چگونگی برگزاری این دوره قرآن، می‌گوید: برنامه‌های دوره قرآن فاطمیه شامل سه بخش می‌شود که از ۹ تا ۱۰ صبح قرائت دعا‌های روز، ۱۰ تا ۱۱ قرائت قرآن و پس از آن تا ساعت ۱۲ مراسم سخنرانی و تفسیر قرآن را داریم.

او این نکته را نیز یادآور می‌شود که: در دوره قرآن فاطمیه، سخنرانی، تفسیر و مشاوره توسط خانم دکتر گندم آبادی انجام می‌شود.   

 

فعالیت دوره قرآن در طول سال

اما دوره قرآن فاطمیه در روز‌های دیگر سال نیز هم‌چنان فعال است که حیدری در این باره این‌گونه توضیح می‌دهد: در دیگر روز‌های سال دوره قرآن فاطمیه، یکشنبه‌ها بعد از ظهر با حضور بانوان برگزار می‌شود به این ترتیب که تابستان‌ها از ساعت ۱۸ و زمستان‌ها نیز از ۱۶ دایر خواهد بود.

این عضو شورای اجتماعی محله فرهنگ، می‌گوید: در جلسات دوره قرآنی که در طول سال برگزار می‌شود، آموزش روخوانی هم داریم، اما از آنجایی که در ماه مبارک رمضان فرصت محدودی داریم، این قسمت را به طور موقت حذف کرده‌ایم. 

دراین جلسه آن‌هایی که روان‌خوانی ضعیف‌تری دارند به هر تعداد آیه‌ای که دوست داشته باشند، می‌توانند قرائت کنند

 

فرصتی برای همه

البته او یکی از امتیازات دوره قرآن فاطمیه را در این می‌داند که این امکان برای همه بانوان شرکت‌کننده فراهم است که در حد توان‌شان به قرائت قرآن بپردازند. حیدری در توضیح بیشتر این مسئله، اظهار می‌کند: هیچ محدودیتی در این جلسه وجود ندارد و فقط افرادی که روان‌خوانی‌شان سریع دارند قرائت نمی‌کنند، بلکه آن‌هایی هم که روان‌خوانی ضعیف‌تری دارند به هر تعداد آیه‌ای که دوست داشته باشند، می‌توانند قرائت کنند.

۱۵ سال مدت کمی نیست برای اینکه پایه‌های حرکتی مذهبی- فرهنگی قوی شود، اما اینکه برای جذب مخاطب و ادامه مسیر چه تبلیغاتی داشته‌اند، سئوالی است که حیدری این‌گونه به آن پاسخ می‌دهد: از آنجایی که چندین سال از عمر دوره قرآن فاطمیه می‌گذرد و از طرفی مردم برای شرکت در برنامه‌های مختلف کانون مسجد عمار یاسر مراجعه می‌کنند، خودش فرصتی برای آشنایی مردم و تبلیغی برای این دوره قرآن شده است.

* این گزارش پنج شنبه، ۱۸ تیر ۹۴ در شماره ۱۵۲ شهرآرامحله منطقه ۱۱ چاپ شده است.

ارسال نظر